Babeczki, muffunki, cup cakes ...

Babeczki, muffinki, cupcakes ... nazw tych pyszności jest wiele. Te małe ciasteczka pieczone w papilotkach nie tylko przyciągają wzrok w każdej cukierni, ale cieszą podniebienie.
Przepisów na ich wykonanie jest wiele. Sama jestem ciekawa ile ich uda mi się zgromadzić i wypróbować.

piątek, 22 kwietnia 2011

Wielkanocne bułeczki

Wielkanocne bułeczki, które dziś upiekłam, są wielkopiątkowym przysmakiem w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Te słodkie, drożdżowe bułeczki z rodzynkami i piernikową przyprawą, mają na wierzchu znak krzyża na pamiątkę ukrzyżowania Chrystusa. Bułeczki te, je się zwykle na ciepło. Przepisów na nie jest wiele, jak to zwykle bywa, w każdym domu smakują troszkę inaczej. Jako że mój blog poświęcony jest tylko muffinom i babeczkom  wybrałam przepis na bułeczki pieczone w formie na muffiny :) Przepis znalazłam na stronie BBC Good Food . Moim zdaniem bułeczki te świetnie się nadają do wypełnienia wielkanocnego koszyczka ze święconką.




























Składniki na 12 bułeczek:
  • 500g mąki
  • 3g świeżych drożdży lub 1/2 łyżeczki suchych
  • garść rodzynek
  • 1 łyżeczka przyprawy do piernika
  • 50g masy marcepanowej
  • 1 łyżka cukru
Do dużej miski wsyp mąkę, rodzynki, przyprawę do piernika, jeżeli używasz suchych drożdży to również wsyp je do miski. Wlej 350 ml ciepłej wody, jeżeli używasz świeżych drożdży to rozpuść je w wodzie. Mieszaj do połączenia składników. Przykryj miskę lnianą ściereczką i zostaw do wyrośnięcia. Oryginalny przepis mówi, żeby zostawić ciasto na 3 godziny w temperaturze pokojowej, ja włożyłam miskę do lekko nagrzanego piekarnika na 1 1/2 godziny. Ciasto ładnie wyrosło. 
Nagrzej piekarnik do temperatury 180C. Wysmaruj formę na muffiny tłuszczem, użyłam sprayu do smażenia. Wysyp odrobinę mąki na blat kuchenny, wyjmij ciasto z miski, może lekko kleić się do rąk, ułóż na mące żeby nie przykleiło się do blatu. Podziel na 12 części, uformuj kuleczki i umieść w gniazdach formy. Według oryginalnego przepisu bułeczki można od razu piec, ja zostawiłam je na 10 min do wyrośnięcia. W międzyczasie przygotuj wodę z cukrem; 1 łyżkę cukru rozpuść w 2 łyżkach wody. Kiedy bułeczki wyrosną posmaruj każdą z nich tą właśnie cukrową wodą. Oryginalny przepis mówi, żeby bułeczki posmarować dopiero po upieczeniu, ale wtedy będą bardzo blade.

Bułeczki przed włożeniem do piekarnika














Piecz bułeczki około 20 min, ostatnie 5 minut włącz termoobieg, żeby bułeczki ładnie się zarumieniły. Po upieczeniu wyjmij z piekarnika, jeszcze ciepłe posmaruj znowu cukrową wodą i na każdej ułóż krzyżyk z masy marcepanowej. Woda cukrowa i temperatura sprawią, ze masa będzie lepiej przylegała do bułeczki. Masę najlepiej "rozwałkować w dłoniach", tak wygodniej uzyskać wąskie wałeczki. Marcepan pod wpływem ciepła będzie bardziej elastyczny, wtedy można delikatnie rozpłaszczyć palcami, aż będzie przypominał paseczki. Bułeczki włóż z powrotem do piekarnika na jakieś 5 minut.

Bułeczki po wyjęciu z piekarnika.




















Wesołych Świąt !! :)
Wydrukuj przepis

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...